همون طور که می دونید انتخابات دوزادهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراها، فردا برگزار می شه و به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم نیم نگاهی به نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز شبکه های اجتماعی تو انتخابات پیش رو بندازیم.
یکی از بحث های عمده و اصلی که بعضی وقت ها حتی به یکی از چالش های انتخابات تبدیل می شه، تبلیغات و نحوه اطلاع رسانی نامزدهای مختلف تو این حوزه ست؛ می دونیم تلاش برای جلب نظر مردم با انتشار پوسترهای تبلیغاتی یکی از راه های رایج و معمول تو هر انتخاباتی هست، شیوه ای که تا الان هم قدیمی نشده و هنوز هم خیلی از کاندیداها از این روش استفاده می کنن اما از طرفی امروزه تکنولوژهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ما رو تحت تاثیر قرار دادن و هرروز نفوذ اونا تو زندگی ما بیشتر می شه به طوری که می شه ادعا کرد این تکنولوژهای مخصوصا شبکه های اجتماعی تاثیر قابل انکاری تو جهت شفاف کردن عرصه سیاست داشتن.
در همین راستا بد نیست بدونین بسیاری از کارشناسان عامل پیروزی «دونالد ترامپ» تو چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری امریکا رو شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر و فیسبوک عنوان می کنن و در همین زمینه، پیروز انتخابات یعنی ترامپ هم در این باره گفته «فیسبوک و توئیتر تو پیروزی من نقش کلیدی ایفا کرده و با این که هیلاری کلینتون بسیار بیشتر از من برای تبلیغات دیجیتالی و سنتی هزینه کرد ولی همین شبکه ها بودن که باعث شدن من پیروز میدان شوم».
انتخابات تو ایران هم خیلی بی شباهت با بقیه کشورهای جهان و از جمله امریکا نیست؛ البته هرچند استفاده از شبکه های اجتماعی به صورت گسترده با کمی تأخیر تو کشور ما آغاز شد، توانست بسیار سریع جای خودش رو در میان رسانه ها باز کنه و کم کم حتی به فکر جایگزین شدن با اونا هم بیفته؛ در واقع نقش شبکه های اجتماعی تو پیروزی انتخابات پررنگ تر از قبل شده و همون طور که کشور ما هم نقش شبکه های اجتماعی رو تو انتخابات مجلس شورای اسلامی درک کرد اما تو ایران به جای فیسبوک و توئیتر باید از تلگرام و اینستاگرام به عنوان شبکه های اجتماعی تاثیرگذارتر در انتخابات نام برد که تاثیر اونو تو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سال 94 دیدیم.
بدون شک یکی از تفاوت های چشمگیر این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با دوره های قبل، نقش بی حد و مرز شبکه های اجتماعی تو جامعه ست چرا که هر فردی هر چیزی از اخبار رو بخواد به راحتی تو گوشی موبایل خودش پیدا می کنه و به همین دلیل هم امروزه هر سیاست مداری از این هراس داره که هر حرکت، کلام یا تصویری از وی می تونه به سوژه های اطلاع رسانی شبکه ها تبدیل بشه و البته به همون میزان فرصت هایی برای بزرگنمایی و شخصیت سازی از سیاست مداران هم وجود داره.
در طرف دیگه شهروندان هم فرصت هایی برای اطلاع رسانی و شناخت و اگاهی و ارزیابی و انتقاد از عملکرد سیاستمداران دارن و اگه تو گذشته بیشتر افراد امکان دسترسی به رسانه های رسمی رو نداشتن یا مطالب اونا توان گذشتن از دروازه رسانه ها رو پیدا نمی کرد، ولی امروزه تو رسانه های اجتماعی هر فردی خودش به رسانه تبدیل شده و می تونه مطالب تولیدی خودش یا دیگران رو تو معرض نمایش قرار بده که البته این موضوع مشکلاتی نظیر مستند نبودن اخبار، اطلاعات و حتی گاهی شتابزدگی تو انتشار اونا رو داره که به جای خودش قابل بررسی هست.
و در پایان فراموش نکنین هر چند شبکه های مجازی تو شور، نشاط و سلامت انتخابات نقش موثری دارن ولی باید به این نکته توجه کنید که اخلاق محوری همیشه و به ویژه تو رویداد مهمی مثل انتخابات بسیار حائز اهمیت هست.